keskiviikko 6. tammikuuta 2010

Susilauman viestinnän lait

Susilauman viestinnän lait ovat yhteisöllisen verkon vuorovaikutusta kuvaavia lainalaisuuksia. Yhteisön jäsenen selviytyminen yhteisössä perustuu suuresti viestinnän oikeaan suorittamiseen. (Sarasvuo 1996, 267.)

Susilauma menestyy ollessaan sitkeä. Susilauman viestinnän lait ovat (aakkosjärjestyksessä):
  1. anteeksiantaminen lisää sitkeyttä ja vähentää kovuutta (katkeruutta)
  2. epäsuora vaikuttaminen voi olla suoraa tehokkaampaa (ensin maksu (palvelus), sitten vastapalvelus)
  3. hyvin harkittu puhe ja toiminta on tehokkaampaa kuin hätiköinti
  4. joustavuus luo sitkeyttä ja joustamattomuus kovuutta
  5. kaikki vaikuttaa kaikkeen, sitkeyden luominen luo sitkeyttä, kovuuden kovuutta
  6. muiden lähtökohtien ja näkemysten oivaltaminen lisää sitkeyttä ja vähentää kovuutta
  7. muiden mustamaalaaminen lisää kovuutta ja vähentää sitkeyttä
  8. selkeät tavoitteet helpottavat niiden ymmärretyksi tulemista
  9. toisen kasvojen tuhoaminen luo kovuutta (kosto) ja vähentää sitkeyttä. (Sarasvuo 1996, 267–271.)
Susilauman toiminnan tulisi olla eettisesti kestävää. Toiminta on eettisesti kestävää silloin, kun yhteisön jäsen ei pyri saamaan ansiotonta hyötyä ja toimii vastavuoroisesti hyödyn vaihdantatilanteissa. (Sarasvuo 1996, 267.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Sarasvuo, Jari. 1996. Sisäinen sankari (4. painos). Juva: WSOY.