torstai 14. tammikuuta 2010

Pelokkuusmarkkinointi

Pelokkuusmarkkinointi on pelon varjolla tapahtuvaa myynninedistämistä, jossa markkinointiviesti osittain tai kokonaan pohjautuu epämääräisen pelon tunteen hyödyntämiseen. Pelokkuusmarkkinoinnin perusasetelmaan liittyy yleensä puolustuskyvytön lapsi. (Koskela 2009, 329–336.)
"Mainonta on tärkeä kansantaloudellinen tekijä, sillä se on halvin tapa myydä tuotteita, semminkin kun tuotteet ovat täysin käyttökelvottomia" (Sinclair Lewis teoksesta Laine 2004, 135).

"Elä turvallisesti. Edes välillä." (mainoslause Honda Civicin1) mainoksesta, jonka kuvassa nyrkkeilijä saa kasvoihinsa suoran joka lennättää hammassuojan pois nyrkkeilijän suusta.2)) (Veho (autoliike) teoksesta Koskela 2009, 335).
Pelokkuusmarkkinoinnin perusväite on tuotteiden tavanomaisen kuluttajansuojalainsäädäntöön perustuva turvallisuuden esittäminen poikkeuksellisena hyötynä. Pelokkuusmarkkinointi pyrkii herättämään ostokykyisen väestönosan mielessä turvattomuuden tunteen, jonka kyseinen tuote poistaa (keinotekoinen tarve). (Koskela 2009, 329–330.)

VIITTEET:
1)Honda Civic on pieni henkilöauto ja pienten henkilöautojen kolariturvallisuus on raskaampia ajoneuvoja heikompi johtuen niiden massan vähäisestä määrästä. Vaikka auto on aikaisempia Honda Civicin malleja turvallisempi, sen suhteellinen turvallisuus esimerkiksi vanhempiin maastoautoihin voi olla alhaisempi. Mainoslauseen luoma kuva turvallisuudesta on lienee tässä tapauksessa osittain harhaanjohtava.
2)Miten muuten henkilöauton saa nyrkkeilykehään? – ei mitenkään – eli kuva viittaa siihen, että Honda Civic suojaa katuväkivallalta. Miksi muuten suojautua asialta, jota ei ole? Kyllä ne mainostoimiston tytöt ja pojat osaavat olla fiksuja, kateeksi käy. (Tekeepä mieli heti leipoa Honda Civicin kuljettajia lättyyn, mutta hei, tällaisiahan me jalankulkijat olemme Honda Civicin kuljettajien mielestä. Tai ainakin mainostoimiston tyttöjen ja poikien mielestä. Älkää aikuiset ihmiset viittikö).

KIRJALLISET LÄHTEET:
Koskela, Hille. 2009. Pelkokierre – Pelon politiikka, turvamarkkinat ja kamppailu kaupunkitilasta (Not Afraid). Tampere: Gaudeamus.
Laine, Jarkko. 2004. Häijyjen ajatusten sanakirja. Keuruu: Otava.