Ansaintalogiikka
- kerro ansaintalogiikkasi selvästi, eli se, miten veloituksesi muodostuu (Parantainen 2009, 295–297).
- jos asiakas maksaa asiakaslisäarvosta (laatu), toteuta se (maksukykyiset asiakkaat) (Parantainen 2009, 165–167).
- ideoiden testaaminen tapahtuu käytännön tilanteissa (Parantainen 2009, 229–230)
harjoita yhteistyötä vain niiden kanssa, jotka tuovat sinulle lisäarvoa (älä ole huijareiden ja iilimatojen lypsylehmä) (Parantainen 2009, 191–192). - hylkää ylimitoitetut vaatimukset kieltäytymällä niistä (ei-sana, on taloudellinen katastrofi pyrkiä täyttämän kaikki asiakkaan vaatimukset ja yleensä ilman eri korvausta) (Parantainen 2009, 261–263).
- tee asiakaslisäarvon ensivaikutelmasta syntyvä mielikuva aikaisempaa suuremmaksi (ilman tuotteen ostopakkoa) (Parantainen 2009, 255–257).
- tarjoa tuote, joka tuo asiakaslisäarvon asiakkaan toimintatavoilla (Parantainen 2009, 231–233).
- esitä vaatimusmäärittelyssä asiakaslisäarvo mutta ei sitä, miten se tuotetaan (Parantainen 2009, 113–115).
- käytä olemassa olevaa asiakaslisäarvoa tuottavuutesi lisäämiseen erilaistamalla uusi tuote (Parantainen 2009, 235–237).
- kerro selvästi hyöty, jonka asiakas saa. Ja se palkkio, joka toiminnasta koituu (Parantainen 2009, 291–292).
- kerro selvästi hyöty, jonka asiakas saa, jolloin hänellä on aina aikaa sinulle (Parantainen 2009, 211–213).
- pysy selvillä yrityksesi asiakkaalle antamasta lisäarvosta ja ydinprosesseista (Parantainen 2009, 181–183).
- osoita asiakaslisäarvo asiakkaalle (Parantainen 2009, 221–222).
- kerro selvästi, että asiakas on kohderyhmäsi jäsen (Parantainen 2009, 199–201).
- käytä myyntityössä persoonia, älä anonyymeja suhteita (Parantainen 2009, 153–155).
- siirrä rutiinityöt asiantuntijoilta toimistovirkailijoille (Parantainen 2009, 23–24).
- tee päätöksesi ilman asiakkaiden mielipiteiden kysymistä (kysely ei ole tarkka mittari, toteutunut myynti on) (Parantainen 2009, 53–54).
- ikäperustainen hiljainen tietämys voi olla myynnin lisääjä (Parantainen 2009, 149–150).
- valikoi palveltaviksi kohderyhmäsi mukaiset asiakkaat (Parantainen 2009, 27–28).
- selvitä asiakkaan tunneperäiset ostoperustelut ja vastaa niihin. Poista ostopelko (Parantainen 2009, 31–33).
- muuta asiakkaasi ahneus kilpailueduksi (Parantainen 2009, 25–26).
- selvitä lisäpalvelujen tarjoamismahdollisuus (Parantainen 2009, 29–30).
- erikoistu, sillä erikoistumaton yritys voi muuttua ostajan kilpailijaksi (Parantainen 2009, 127–128).
- erikoistu jotta olisit asiantuntija (Parantainen 2009, 35–36).
- tee itsestäsi ylivoimainen asiantuntija (guru, 10 000 tunnin sääntö) (Parantainen 2009, 243–245).
- palvelun rajallisuus (niukkuus) tekee siitä kysytyn (gurun erikoistuneisuus) (Parantainen 2009, 281–283).
- ole asiakaslähtöinen minä- tai yrityslähtöisyyden sijasta (Parantainen 2009, 75–76).
neuvottele sopimuksista asiantuntijana, älä myyjänä (Parantainen 2009, 79–81). - sisäistä asiakkaan elämäntapa ja ajattelu (koska se poikkeaa asiantuntijan ajattelutavasta) (Parantainen 2009, 83–85).
- käytä asiantuntijoina henkilöitä, jotka uskaltavat esittää asioiden kielteiset puolet (yritys ostaa ratkaisuja ongelmiinsa) (Parantainen 2009, 147–148).
- ratkaise käytännön palveluhaasteet pienillä teoilla ilman tietotekniikkaa (Parantainen 2009, 39–40).
- tee hinnoittelusi yksinkertaiseksi (Parantainen 2009, 73–74).
- ole tietoinen palvelujesi hinnoittelustasi jotta voit kertoa sen (ei yllätyksiä asiakkaalle) (Parantainen 2009, 307–309).
- muodosta asiakkaittesi hyväksymä (aikaisemmasta poikkeava) hinnoittelurakenne (Parantainen 2009, 179–180).
- kerro tuotteen hinta muodossa, joka ei herätä vastustusta (paketointi) (Parantainen 2009, 173–174).
- käytä luotettavaa toimittajaa ja perustele lisähintasi kilpailijoihisi verrattuna (Parantainen 2009, 217–218).
- aseta hintasi ja pidä se ilman neuvotteluja (Parantainen 2009, 161–163).
- johda yritystä, älä tee sen rutiineja (Parantainen 2009, 55–56).
- tee päätökset nopeasti (Parantainen 2009, 109–111).
- tee vaikeat päätökset heti, älä häärää (Parantainen 2009, (269–271).
- erota vastuuton työntekijä nopeasti tai älä palkkaa häntä (Parantainen 2009, 119–121). (yrityksesi ei ole suojatyöpaikka, eikä sillä ole laillista tai moraalista velvollisuutta työllistää ketään).
- vaadi esimiehiltä johtajuutta (Parantainen 2009, 303–305).
- esitä näkemyksesi mustavalkoisena, jos olet johtaja tai myyntimies (Parantainen 2009, 189–190).
- johtajan tulee saada ihmiset liikkeelle, ajattelemaan ja toiminaan. (Parantainen 2009, 59–60).
- seuraa tavoitteiden toteutumista ja anna korjaava palaute heti (Parantainen 2009, 129–130).
- sitouta jokainen ryhmän jäsen sillä sitoutumaton on vaarallinen (Parantainen 2009, 287–289). Estä yrityksen vakiintuneiden alisuoriutujien vaikutus uusiin tehokkaisiin työntekijöihin (Parantainen 2009, 219–220).
- käytä ketteriä projektityötapoja (Parantainen 2009, 193–195).
- älä käytä sanaa strategia, koska se on merkitykseltään epäselvä (Parantainen 2009, 65–66).
- älä käytä prosessien mittareita, koska ne kertovat sen, mitä haluat kuulla (Parantainen 2009, 21–22).
- elä joustavasti omien lähtökohtiesi mukaan ja yllätä vastustajasi (Parantainen 2009, 277–279).
- esitä kilpailevien tuotteiden ominaisuudet verrattuna omaan tuotteeseesi (Parantainen 2009, 157–158).
- sovella muiden toimialojen onnistuneita konsepteja (Parantainen 2009, 49–51).
- toteuta liikeidea, joka on toimialan stereotypioiden vastainen (Parantainen 2009, 123–125).
- suhteuta palvelusi hinta palveluun, jonka asiakkaasi on jo hyväksynyt (Parantainen 2009, 97–99).
- kaiken kattava tuotevalikoima voi olla kilpailuetu (Parantainen 2009, 93–95). (tarjonnan pitkän hännän hyödyntäminen.)
- tee analyysi markkinoinnin todellisista kohteista ja kohdista markkinointi heille (Parantainen 2009, 71–72).
- kohdista markkinointi ostopäätöksistä vastaaville henkilöille (Parantainen 2009, 57–58).
- tee tarjous, joka on oikeaan aikaan oikeassa paikassa, antaa yrityksellesi sen tarvitseman katteen ja joka perustuu saamaan asiakaslisäarvoon (Parantainen 2009, 169–171).
- estä mahdollisen asiakkaasi siirtyminen kilpailijasi asiakkaaksi (Parantainen 2009, 69–70).
- tarjoa asiakkaalle kaksi hyvää vaihtoehtoa (Parantainen 2009, 107–108).
- asemoi tuotteesi aikaisemmasta poikkeavalla tavalla (Parantainen 2009, 159–160).
- perusta mainontasi yksilöllisyyteen, älä kopioin alan yleistä linjaa (Parantainen 2009, 285–286).
- käännä kilpailijasi markkinointi oman yrityksesi eduksi (Parantainen 2009, 67–68).
- käytä markkinoinnissa ajankohtaista otetta (Parantainen 2009, 197–198).
- tarjoa asiakkaalle hänen itse määrittelemänsä tuote (Parantainen 2009, 105–106).
- tehokas markkinointi perustuu perusteettomaan (susi)pelkoon (susi ei ole tappanut ketään 100 vuoteen, ampiainen 9 henkilöä (1998–2005), karhu (pohjoismaissa, 1900-luku) 4 ihmishenkeä ja koira 10 ihmishenkeä (1998–2006). (Parantainen 2009, 273–275).
anna asiakkaalle hänen toivomansa mielikuva tai tarina (Parantainen 2009, 247–248). - kerro yrityksen verkkosivulla se asia, joka saa asiakkaan tekemään jotakin (Parantainen 2009, 207–209).
- myyntityössä ratkaisee tuloksellisuus ja kova työ, ei sen kustannukset (Parantainen 2009, 259–260)
- markkinatutkimukset ovat epäluotettavia toteutuneeseen kysyntään verrattuna (Parantainen 2009, 227–228).
- tarjoa asiakkaalle prosesseja projektien sijaan (Parantainen 2009, 151–152). (pitkäaikainen asiakkuus).
- tee yrityksestäsi houkutteleva ostos (Parantainen 2009, 265–267).
- tee palvelustasi sellainen, joka ratkaisee pienen ongelman ja poistaa vihatun rutiinin (Parantainen 2009, 251–253).
Suhteet
- älä selittele (varsinkaan silloin, kun asiakas kärsii) (Parantainen 2009, 145–146).
- jälkimarkkinoinnissa: hyvitykset: hyvitä niin että tuntuu, muu on keskisormea! (Parantainen 2009, 313–314).
- tee tarjouslaskelma niin, että siitä ei tule alennusta (Parantainen 2009, 175–177).
- kannusta asiakkaitasi toivottuun käyttäytymiseen (Parantainen 2009, 311–312).
- toteuta tuote kerta kerran jälkeen samanlaisena (Parantainen 2009, 141–143).
- luo tuotteillesi jatkuva markkinointi, jolloin asiakkaan ostoikkuna voi kohdata sen (Parantainen 2009, 91–92).
- tee sitä, mistä asiakas maksaa (Parantainen 2009, 299–301).
- vastaa asiakkaan olemassa oleviin tarpeisiin (Parantainen 2009, 223–225).
- älä tuota yli- tai tarpeetonta laatua (Parantainen 2009, 117–118).
- luota markkinatutkimusten sijasta toteutuneeseen ostokäyttäytymiseen (Parantainen 2009, 139–140).
- kerro yrityksen verkkosivuilla suosittelijoistasi (Parantainen 2009, 203–205).
- älä investoi seiniin (kiinteät kustannukset: mm. toimitilat, henkilökunta ja tietojärjestelmät) (Parantainen 2009, 131–133).
- tee yrityksen tulos nykyisillä tuotantovälineillä ilman lisäinvestointeja (Parantainen 2009, 185–187).
- käytä tehokkaaksi havaittua tuotteistusta (lisenssi tai franchising), jos niitä on saatavilla (Parantainen 2009, 239–241).
- kerro selvästi, miksi tietoturvasi on luotettava (ydinsukellusveneen kapteeni) (Parantainen 2009, 293–294).
- tuotteista pieni konsepti heti kun se on mahdollista (Parantainen 2009, 37–38).
tee tuotteesi nimeksi keksitty sana (Parantainen 2009, 61–63). - ryhdy kalliiksi toimittajaksi (hinta on markkinaviesti joka takaa laadun kun palvelut ovat keskenään vertailukelvottomia) (Parantainen 2009, 77–78).
Parantainen, Jari. 2008. Pölli tästä – 101 rusinaa bisnespullasta. Gummerus Kirjapaino: Talentum Media.