"Minä olen se, jonka käskit syödä PEERUNOITA!" (tarinan mukaan Perunamiehen lause Sarasvuolle kun Sarasvuo ei ollut tuntenut tätä menestyneenä teoksesta Mäki-Kulmala 2002, 10).Perunamiehelle annettu ohje on jäljittelymagiaa, yläluokkaan pääsee kun vain elää yläluokkaista elämää. Jari Sarasvuo käytti Perunamiestä luodessaan uskoa henkilöihin, joita haettiin muodostamaan pyramidimarkkinoinnin myyntiverkkoa. Pyramidiverkko 1–5–25–125–625–3125 jäsentä optimimyynti 150 euron kuukausimyynnillä on 585 900 euroa, ja 1 prosentin tuotto siitä on 5 900 euroa. Käytännössä 5 jäsenen hankkiminen on jo vaikeaa ja heidän pitämisensä verkossa vielä vaikeampaa samoin kuin 150 euron kuukausimyynti kuukaudesta. (Mäki-Kulmala 2002, 10–13 ja 18.)
Verkostomarkkinoinnin ideologian mukaan siinä voi vain menestyä, jos jatkaa toimintaa riittävän pitkään. Jos verkostomarkkinoinnilla ei rikastu, syynä on henkilökohtainen "intohimon puute". (Mäki-Kulmala 2002, 12–13.)
Jari Sarasvuon ansaintalogiikka oli verkostomyyntikoulutuksen järjestäminen 5 kertaa 4 tuntia viikossa osallistumismaksun ollessa 350 markkaa (1995, vastaa vuoden 2009 rahanarvossa noin 75 euroa (450 markkaa)). Yhden 4 tunnin myyntitulo oli 300 hengen yleisön rahanarvolla 2009 noin 20 900 euroa. Raha kerättiin pääasiassa työttömiltä henkilöiltä. (Mäki-Kulmala 2002, 13.)
KIRJALLISET LÄHTEET:
Mäki-Kulmala, Heikki. 2002. Näin puhui Sarasvuo. Tampere: Vastapaino.