torstai 14. tammikuuta 2010

Faabeli: Eläinten yliopisto

Eläinten yliopisto on akateeminen oppilaitos, jossa opetussuunnitelma on laadittu niin, että jokainen eläin sai valita yhden pakollisen kurssin. (Buscaglia 1985, 28.) Eläinten yliopisto ei, kukapa sen tietää, sijaitse kaukana ajallisesti tai avaruudellisestikaan. Ja näin faabeli alkaa:

ELÄINTEN YLIOPISTO

"Olipa kerran joukko eläimiä, ankka, jänis, kala, lintu, orava jne., jotka ottivat asiakseen perustaa oman pienen yliopistonsa (Otusten yliopisto, OYO). Eläinten yliopisto tarvitsi opetussuunnitelman, joten eläimet kävivät innolla työhön.

Jänis vaati opetusohjelmaan juoksun, lintu lentämisen, kala uimisen ja orava kiipeämisen puuhun kohtisuoraan. Kaikki muutkin eläimet sisällyttivät erikoisosaamisensa opetussuunnitelmaan ja yllätys, yllätys, kaikki erityistaidot määrättiin kaikille Eläinten yliopiston eläimille pakollisiksi. Näin kaikki eläimet odottivat saavansa ainakin yhden kiitettävän arvosanan Eläinten yliopiston päästötodistukseen.

Jänis oli Eläinten yliopiston aloittaessaan loistava juoksija, ainutlaatuinen muiden eläinten joukossa. Toiset eläimet katsoivat, että jäniksen opettaminen lentämään (lintukurssi OYO-1172/2010) oli jänikselle sekä emotionaalisesti että älyllisesti avartava ja rikastuttava kokemus. Jänis kiipesi oksalle, hyppäsi ilmaan kuin tiiliskivi, putosi kuin tiiliskivi ja osui maahan kuin tiiliskivi murtaen kallonsa ja katkaisten jalkansa kuin tiiliskivi.

Saamansa aivovamman vuoksi jänis ei enää kyennyt juoksemaan kovinkaan hyvin ja sai juoksusta lopulta arvosanaksi tyydyttävän. Lentämisen arvosana oli hyvän yrityksen johdosta välttävä. Opetussuunnitelman laatijat taputtivat pieniä karvaisia tassujaan, läpsyttivät pieniä litteitä eviään, jms.

Lintu koetti vapautua oravakurssista (OYO-983/2010), sillä perusteella, että osasi lentää puun latvaan suoraan, eikä siksi tarvitse taitoa nousta pystysuoraa puunrunkoa ylöspäin. Linnun vastalause kaatui kuin heinämies perusteeseen 'silti tämä kurssi on hyvää harjoitusta älylle'.

Loppujen lopuksi linnun menestys ei ollut hääppönen. Lintu osasi lentää aloittaessaan eläinten yliopistoa erinomaisesti, mutta myyräkurssia (OYO-894/2010) suorittaessaan lintu katkaisi nokkansa ja mursi siipensä, eikä se kyennyt enää lentämään. Mutta sille annettiin ilomielin tyydyttävä arvosana lentämisestä ja kaivamisesta välttävä. Näin kävi kaikkien eläinten kohdalla, aivan kaikkien.

Kun lopulta päästiin Eläinten yliopiston kevätpäättäjäisiin, luokan paras oppilas oli kaikkien yllätykseksi henkisesti vajavainen ankerias, joka osasi tehdä kaiken kohtalaisen hyvin.

Lapinpöllö jätti yliopiston kesken, siirtyi Oulun Ammattikorkeakouluun insinööri (AMK) opintoihin ja äänestää nyt "ei" kaikissa äänestyksissä, jotka koskevat yliopistojen lisärahoitusta". Sen pituinen se, kauniita unia lapset. (mukaillen Buscaglia 1985, 28–30.)

Faabeli kuvaa sitä, miten kaikkien opiskelijoiden tulee suorittaa samat opinnot. Ihmisen ei yksilönä tule tyytyä siihen, että hänestä tulee samanlainen kuin kaikista muistakin. Tosin perinteinen kasvatus- ja koulutusjärjestelmä suosii opettajan jakaman tiedon copypastausta. (Buscaglia 1985, 28 ja 30.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Buscaglia, Leo. 1985. Elä täydesti tätä päivää. Suomentanut Ilkka Malinen. Hämeenlinna: Arvi A. Karisto.