sunnuntai 24. tammikuuta 2010

Konseptikielteisyys sur Parantainen

Konseptikielteisyys on muulla toimialalla hyväksi havaitun toimintamallin pitäminen omalle toimialalle soveltumattomana. Konseptikielteisyys johtaa yleensä taloudelliseen tappioon. (Parantainen 2008, 50–51.)

Konseptikielteisyys voi ilmetä mm. ilmauksissa (aakkosjärjestyksessä):
  1. asiakkaamme eivät ymmärtäisi sellaista markkinointia
  2. konsepti voi toimia Helsingissä, ei täällä Kajaanissa
  3. muutkaan tämän alan yritykset eivät ole tehneet niin
  4. tuotteemme on vaativampi kuin esimerkkitapaus
  5. yrityksemme maine ei kestä sellaista
  6. yrityksen johtaja eivät hyväksy tätä
  7. yrityksemme työntekijät eivät osaa tätä. (Parantainen 2008, 50).
Konseptikielteisyys voi olla hälytysmerkki liiketoiminnan kannattamattomuudesta pitkällä aikavälillä. Konseptikielteisyys perustuu yrityksen päätöksentekijän vähäiseen vastuuseen päätöksen taloudellisista vaikutuksista. (Parantainen 50–51.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Parantainen, Jari. 2008. Pölli tästä – 101 rusinaa bisnespullasta. Gummerus Kirjapaino: Talentum Media.