sunnuntai 24. tammikuuta 2010

Liiketoiminnan 10 tärkeintä lausetta sur Parantainen

Johtajan tai yrittäjän suurin ongelmien lähde on se, että ei kieltäydytä suoraan taloudellisesti kannattamattomasta toiminnasta. Tämä voi koskea työntekijöiden valitsemista, asiakassuhteen jatkamista tai tuotteiden sisältöä. (Parantainen 2007, 261–263.)
"Jumalaan me luotamme, muut maksakoon käteisellä" (amerikkalainen sanomus, lähdetiedot lisätään myöhemmin.)
Liiketoiminnan tarkoitus on tuottaa taloudellista voittoa. Taloudellisesti kannattavan liiketoiminnan 10 tärkeintä lausetta ovat (aakkosjärjestyksessä)
  1. en voi antaa alennusta (koska se vie kannattavuuteni)
  2. en voi antaa neljättä mahdollisuutta, koska olet pettänyt aikaisemmat tilaisuutesi
  3. en voi jatkaa tätä työpaikkahaastattelua enää, koska et ole hakemanne työntekijä
  4. en voi jutella niitä näitä, koska se vie aikaani turhaan
  5. en voi olla kaikkien alojen erikoisasiantuntija, vain yhden alan.
  6. en voi myydä huonolle asiakkaalle enää, koska hän ei ole luotettavan taloudellisten sitoumuksiensa (maksut) suhteen
  7. en voi myydä tätä tuotetta teille (koska tulette pettymään, mutta kilpailijamme voi auttaa teitä)
  8. en voi toimittaa aikaisemmin (koska silloin petän muut asiakkaani)
  9. en voi toimittaa teille, koska ette kuulu kohderyhmääni (lisäarvohyötyjät)
  10. en voi tuottaa lisäominaisuuksia (koska se vie kannattavuuteni) (Parantainen 2008, 261–263.)
Yrityksen tärkein taito on osata kieltäytyä kannattamattomasta toiminnasta. 10 tärkeintä ei-lausetta voivat parantaa yrityksen taloudellista tulosta huomattavasti. (Parantainen 2008, 263.)
KIRJALLISET LÄHTEET:
Parantainen, Jari. 2008. Pölli tästä – 101 rusinaa bisnespullasta. Gummerus Kirjapaino: Talentum Media.