"Cirque de Soleil – Cirque Reinvente (1987–1990) Auringonkehä – Uudestaan keksitty sirkus2) (suomennos paidaton juoksija oulu)" (Kim & Mauborgne, 2005, 24).Sinisen meren markkinoilla yritys pyrkii asiakaslisäarvoinnovaation luomaan monopoliasemaan. Sinisen meren markkinat sisältävät mm. seuraavia asioita (aakkosjärjestyksessä):
- kilpailuaseman muuttaminen kilpailueduista kilpailijattomuuteen
- korkea asiakaslisäarvo (asiakastyytyväisyys)
- kustannustehokas toiminta
- kysynnän luominen ja haltuunotto
- taloudellinen kannattavuus
- tehokas toimintaprosessi ja toimintaorganisaatio
- markkinatila johon muut yritykset eivät kykene toimittamaan vastaavaa asiakaslisäarvoa. (Kim & Mauborgne, 2005, 33–39.)
Markkinarajojen uudelleen määrittämisessä voidaan tarkastella mm. eri ajankohtia (trendien luominen), markkinaryhmiä ja toimialoja, toimialan sisäisiä strategioita (strategiaryhmiä), täydentäviä tuotteita ja palveluja sekä toiminnallisuuteen ja tunteisiin vetoavuutta. Sinisen meren strategiassa markkinoiden realiteetteja tarkastellaan perinteisestä yritysjohtamisesta eroavalla tavalla. (Kim & Mauborgne, 2005, 102–103.)
Sinisen meren markkinoilla kilpailun puute mahdollistaa korkean laadun toteuttamisen ilman että samanaikaisesti pyritään alhaisiin toimintakustannuksiin (laatu-kustannukset-monitavoiteoptimointiin). Saman toimialan kilpailijoiden toimintamallien kopioiminen ja pienten parannusten tekeminen niihin (parhaisen käytäntöjen -periaate) on kallista ja uudella yrityksellä ei ole resursseja kilpailla alan vakiintuneiden yritysten kanssa. (Kim & Mauborgne, 2005, 34.)
VIITTEET:
1) meri on punainen yritysten verestä (Kim & Mauborgne, 2005, 29).
2) Cirque de Soleil (perustettu 1984) on esimerkki yrityksestä, joka noudatti sinisen meren strategiaa ja muodosti esittävälle taiteelle uuden tuotekonseptin. Uudelleen keksitty sirkus on eräs Cirque de Soleil:n tuotannoista. (Kim & Mauborgne, 2005, 24).
KIRJALLISET LÄHTEET:
Kim, W. Chan & Mauborgne, Renée. 2005. Sinisen meren strategia (Blue Ocean Strategy – How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant (2005)). Suomennos Maarit Tillmann. Jyväskylä: Talentum.