"/../ Syyttelyt ja häpäisyt, saarnaaminen ja moralisoiminen, komentelu ja määräily, nuhtelu ja moittiminen, pilkkaaminen ja vähättely, uhkailu ja lahjominen, diagnosointi ja ennusteet – nämä menetelmät raaistavat ja epäinhimillistävät lapsia. /../.1) (Haim Ginott kertoessaan lasten oikeudesta saada järjellisiä viestejä teoksesta Buscaglia 1985, 183.)Lasten elämänvoiman perusta ovat itsearvostus, itsetuntemus, luottamus ja usko mahdollisuuksiin. Lapsen tulisi lapsuudessa oppia kohtaamaan elämän karut tosiasiat2) samoin kuin siihen liittyvät onnellisuus jotta hänellä olisi edellytyksiä selviytyä elämänvoimallaan todellisuudesta. (Buscaglia 1985, 180–185 ja 188.)
"'Elä nyt !', se suomenkielen ristiriitaisin lause" (kielto ja kehotus samanaikaisesti, tulkitaan suomalaisessa kulttuurissa lienee 99,9 % kielteisessä muodossaan. Je suis un optimiste éternel, encore ! – joko taas olen ikuinen optimisti)
"Auringonlasku - meri - minä – sinä – näetkö sen? – Hetken mentyä ei tule takaisin" (hetkessä elämisestä mukaillen Buscaglia 1985, 191–190.)
VIITTEET:
1)yhteisöväkivallan menetelmiä. Lapsi oppii kohtelemaan toisia siten kuin häntä on kohdeltu
2)yksipuolista hyötyä hakevat henkilöt
KIRJALLISET LÄHTEET:
Buscaglia, Leo. 1985. Elä täydesti tätä päivää. Suomentanut Ilkka Malinen. Hämeenlinna: Arvi A. Karisto.