keskiviikko 6. tammikuuta 2010

Lattiatason palvelutaso

Lattiatason palvelutaso on toiminnan tuottavuustaso, jossa henkilö on asettanut tuottamansa tuotteen tavoitelaatutasoksi "kelpaa juuri ja juuri, mutta tästä ei voida rangaista" -tason. Tuottavuuden taso on alin sallittu mahdollinen. (Sarasvuo 1996, 264.)

Palvelu on vuorovaikutustilanne, jossa kohdatun ihmisen tulisi lopuksi olla tyytyväisempänä kuin aluksi. Lattiatason palvelutasolla työskentelevä henkilö ei yleensä tuota asiakkaalle hyvää käyttötapahtumaa ja sijoittuvat yleensä yhteiskunnassa alimpiin sosiaaliluokkiin. Lattiatason palvelutaso esiintyy henkilöillä, jotka suorittavat työtään vastentahtoisesti. Työhön kohdistuva vastenmielisyys käy ilmi henkilön oheisviestinnästä. (Sarasvuo 1996, 263–265.)
"Työhön kielteisesi suhtautuvat ovat /../ ja – anteeksi nyt vain – usein pahannäköisiäkin" (Sarasvuo 1996, 265).
Työn motiivina tulisi olla ensisijaisesti halu kehittää osaamistaan ja persoonaansa. Raha työnteon ainoana motiivina yleensä johtaa lattiatason palvelutasoon. (Sarasvuo 1996, 265.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Sarasvuo, Jari. 1996. Sisäinen sankari (4. painos). Juva: WSOY.