"Maastakarkotus, ostrakismos, oli Ateenassa noin sadan vuoden 400-luvulla eKr. (aloitti Kleisthene n. 507 eKr.) käytössä ollut vaalimenettely, jolla enintään kerran vuodessa voitiin määrätä joku kansalainen (kansanvallan uhkaaja) 10 vuodeksi maanpakoon. /../ Ostrakismi (kansantuomio) ei merkinnyt tuomiota mistään rikollisista teoista, vaan pikemminkin miehen hyve tai hänen maineensa oli tuomiolla. /../ Antiikin auktoreista Plutarkos on kuvannut ostrakismia nimenomaan kansanjoukon kateuden ilmentymänä, instituutiona, joka salli kateuden purkautua 'tyrannian pelon' nimissä, mutta rajoitti vahingot siedettäviin mittoihin, vain 10 vuoden karkotustuomioon. Aikalaisnäkemysten mukaan kohta 'kaikki parhaat miehet karkotettiin'." (Saarikoski 2006, 11–12 ja Tiainen, Väänänen, Leskinen, Mäkelä, Mäkinen & Pöyhönen 1983, 877.)Aristeideksen hyvä maine herätti kateutta. Kun Themistokles (n. 525–460 eKr., ateenalainen sotapäällikkö ja valtiomies, henkilökohtainen kilpailija ja vihamies, poliittinen vastustaja, karkotettiin 471 eKr, siirtyi lopulta Persian palvelukseen) suoritti tehokkaan häpäisykampajan ajan hengen ollessa epäluuloinen menestyneitä kansalaisia kohtaan, Aristeides karkotettiin Ateenasta 10 vuodeksi. (Saarikoski 2006, 12 ja Tiainen, Väänänen, Leskinen, Mäkelä, Mäkinen & Pöyhönen 1983, 877 ja 1229.)
Tarinan mukaan Aristeides kirjoitti itse oman nimensä erään kirjoitustaidottoman miehen äänestysliuskaan (saviastian sirpale). Mies kertoi Aristeidekselle, että Aristeides ei ollut tehnyt hänelle mitään pahaa, eikä hän tuntenut Aristeidesta, mutta että hän vihasi Aristeideksen mainetta "Oikeamielisenä". (Saarikoski 2006, 12 ja Tiainen, Väänänen, Leskinen, Mäkelä, Mäkinen & Pöyhönen 1983, 877 ja 1229.)
KIRJALLISET LÄHTEET:
Saarikoski, Helena. 2006. Kateus, juoru, kiusaaminen – esseitä henkisestä yhteisöväkivallasta. Jyväskylä: Kustannusosakeyhtiö Nemo.
Tiainen, Jorma O, Väänänen, Juha, Leskinen, Juhani, Mäkelä, Pekka, Mäkinen, Raili & Pöyhönen, Otto (toim.) 1983. Tietojätti. Jyväskylä: Gummerus.